ZFŚS w instytucjach kultury – obowiązki pracodawcy w II półroczu

W drugiej połowie roku jednostki kultury tworzące ZFŚS muszą przekazać na wyodrębnione konto kolejną ratę odpisu na fundusz, a pod koniec roku sprawdzają i ewentualnie korygują dokonany już odpis roczny. Sprawdźmy, w jakich terminów musimy wywiązać się z tych obowiązków i jakich przeliczeń dokonać.

W jaki sposób dyrektor teatru bądź organizator widowiska odpowiada za bezpieczeństwo w trakcie widowiska

Dyrektor teatru bądź organizator widowiska odpowiada za przygotowanie i realizację widowiska w sposób zapobiegający zagrożeniom dla zdrowia lub życia pracowników zaangażowanych w przebiegu tych prac. W szczególności organizator widowiska ma za zadanie zapewnić należyty stan konstrukcji estrady, jej urządzeń technicznych i wyposażenia.

Od 25 listopada 2016 r. najcenniejsze zabytki ruchome będą lepiej chronione

Ochrona będzie polegać na wpisaniu zabytku ruchomego na Listę Skarbów Dziedzictwa, którą prowadzi minister kultury. Zabytek umieszczony w tym wykazie korzysta ze szczególnej ochrony w zakresie prac konserwatorskich, badawczych, możliwości wywożenia za granicę, przechowywania i transportu, a także kontroli.

Kto prowadzi dokumentację pracowniczą dyrektora instytucji kultury

Sprawy bieżące pracownicze i dokumentację stosunku pracy dyrektora instytucji kultury powinny być prowadzone w tej instytucji kultury, jako pracodawcy dyrektora. Inne osoby, w tym także organizator, mogą wykonywać jednak niektóre czynności z zakresu prawa pracy. Sprawdź jakie.

Jak rozliczać czas pracy kierowcy pracującego na zleceniu

Pytanie: Ośrodek kultury zatrudnia na podstawie umowy cywilnoprawnej kierowcę, który w przypadkach organizowania przez ośrodek wyjazdów z młodzieżą zawozi i przywozi dzieci na różnego rodzaju imprezy, ferie czy wakacje. Czy zleceniodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy takiego kierowcy? Czy taki zleceniobiorca powinien złożyć nam oświadczenie, że jest zatrudniony gdzieś indziej? Jakie przepisy powinniśmy stosować rozliczając jego czas pracy, oraz co jest czasem pracy wskazanego kierowcy?

Czy zwrot kosztów podróży dla wykładowcy ze Stanów Zjednoczonych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu PIT

Pytanie: Instytucja kultury organizuje warsztaty edukacyjne, na które zaprasza wykładowców oraz gości specjalnych (profesorzy, znani artyści) z kraju i zagranicy. Zarówno wykładowcy, jak i goście specjalni są osobami fizycznymi i nie otrzymują wynagrodzenia za udział w warsztatach. Instytucja została zobowiązała się jednak do zwrotu kosztów podróży, m.in. wyżywienia i noclegu. Prelegenci oraz goście zobowiązani są do przedłożenia dokumentów/rachunków dokumentujących poniesione wydatki. Prelegenci nie przedłożyli certyfikatów rezydencji. Które z niżej wymienionych wydatków stanowią dla wykładowcy przychód podlegający opodatkowaniu PIT?a)             bilet za przelot, biznes klasa, trasa USA–Katowice–USA, cena 9.000 zł (uzasadnienie: bilet w klasie ekonomicznej nie był dostępny),b)             opłata za nadbagaż – 600 zł (uzasadnienie: materiały edukacyjne, całkowita waga bagażu 27 kg),c)             pobyt w hotelu 5* w Polsce 800 zł/doba × 5 dni = 4.500 zł,d)             faktura za obiadokolacje w restauracji hotelowej 100 zł × 5 dni = 500 zł,e)             faktura za mini bar w hotelu – 100 zł,f)              faktura za przejazdy taksówką (hotel – siedziba instytucji – hotel oraz hotel – lotnisko – hotel – 300 zł,g)             rachunek za pranie i prasowanie garnituru (zdarzenie losowe: poplamił się podczas warsztatów) – 150 zł,h)             Wszyscy zaproszeni uczestnicy warsztatów zostali ubezpieczeni przez instytucję kultury, NNW, OC. Koszt polisy ubezpieczeniowej wynosi 4.000 zł i dotyczy 30 osób.Czy instytucja – jako płatnik – ma obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek w związku z wypłaceniem rezydentowi USA (osoba niebędąca pracownikiem) należności z tytułu zwrotu wyżej wymienionych kosztów? Czy też instytucja nie ma takiego obowiązku z racji tego, że należności te będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT?

Jak skutecznie prowadzić newsletter instytucji kultury – praktyczne wskazówki

Choć inne formy komunikacji elektronicznej wydają się bardziej sprawne czy atrakcyjne, to właśnie e-mail trafia prosto do skrzynki, do której adresat zagląda przynajmniej kilka razy dziennie. Nie jest w stanie przejrzeć wszystkich powiadomień w mediach społecznościowych, ale musi choćby omieść wzrokiem e-maile w naszej skrzynce. Jak przygotować newslettera, by zwiększyć szansę na to, że odbiorca go otworzy? A tym samym skorzysta z oferty naszej instytucji?